Hello… Oscar Hafvenstein

Oscar Hafvenstein är i grunden arkitekt, ett yrke som bottnar i förmåga att arbeta med koncept genom att zooma in och zooma ut, från helhet och makroperspektiv till inlevelse i mikrosituationer, som att använda och förstå det byggda och skapade. Hans perspektiv är att utforska den förmågan genom att angripa gränslandet mellan skapade miljöer och dess affärsmässiga aspekter.

2006 grundade han och några branschkollegor arkitekt- och designbyrån Boys Don’t Cry, som arbetar med syfte, mål, mening och utförande av retail och kontorsprojekt. D.v.s. miljöer med kommersiella eller organisatoriska syften där människor möts och agerar. Dessa fält handlar mycket om att arbeta med önskade beteenden och förståelse hos både medarbetare och kunder, där arkitektur och design kan tillföra och påverka en hel del av utfallet, om idéerna och det byggda samverkar med företagets och dess kunders syfte, mål och mening. Det lyckade konceptet att arbeta både med affärsmässiga retail strategier och med dess fysiska designlösningar har renderat samarbeten med bal Carlsberg, Polarn O. Pyret och Ittala, för att nämna ett fåtal.

Tillsammans med ett antal andra likatänkande konsulter har Oscar Hafvenstein nyligen skapat en plattform för interdisciplinär designbaserad affärsutveckling som heter The Power of X. Det är ett koncept som hjälper företag att upptäcka och sammanföra framtida organisatoriska och strategiska förändringar med sina medarbetare och skapa lösningar och service system som ökar chansen att lyckas i den högst utmanande affärsmässiga tillvaro vi lever i idag. Genom att utforska vad företag kan göra för att hjälpa sina kunder att nå längre, åstadkomma mer och lyckas bättre med vad kunderna egentligen är ute efter kan man skapa bättre och hållbarare lösningar och affärer.

Oscar kommer vara en flitig gäst hos oss på The Hello Show, missa inte!!!

– Hur tror du att vi kommer att organisera oss på det framtida kontoret/arbetsplatsen?

Det är en svår fråga. Tänk er som man satt på 70-talet och funderade över vad datorer kan göra, nu sitter vi här och funderar vad människor kan göra när det finns datorer. Hur kommer fysiska miljöer, digitala system och bemyndigade och möjliggjorda (det är svårt att hitta en bra översättning av det engelska ordet enabled) människor samverka för att kunna organisera sig och arbeta på effektivast sätt? Svaret på frågan skapas av de människor som grottar ner sig i frågor omkring vad som egentligen tjänar arbetet bäst och som tydligt ifrågasätter alla de spår av tänkande som är industriellt, linjärt och det som är anpassat för massorna.

Troligtvis kommer vi skifta format för vårt arbete, byta platser och gruppsammansättningar ofta och medvetet.

Enligt Tom Peters, som ligger till grund för mycket av vårt organisatoriska tänkande, kommer vi vara tvungna att tydliggöra våra professionella identiteter, att göra sig förståerliga för våra medarbetare, för uppgiftsflödet och förändringar kommer sätta tryck på de typiska disciplinerna, det kommer inte räcka att vara arkitekt eller ingenjör, ekonom eller läkare, man måste kunna förklara sina fördelar och egenskaper långt mer detaljerat. Vi kommer vara tvungna att arbeta i enheter som liknar de professionella konsulternas arbetssituation, med tydliga syften, mål och meningar och alltid med kunden mentalt eller fysiskt närvarande. Vi kommer dessutom vara tvungna att se till att vi arbetar med tydliga och minnesvärda projekt, med analyser, riktningar och lösningar sammanvävda. De renodlade tydliga och rutinmässiga arbetsuppgifterna kommer, om de inte redan har det, minska i betydelse. Det hela leder till att nya system för hur vi organiserar oss och hur vi mäts och bedöms kommer skifta om och om igen, samtidigt som vi ska hålla fast i oss själva och utveckla oss för vårt eget bästa.

Det ökade behovet av skiftande grupper, arbetsstationer och platser ska samtidigt vara mer trivsamt, funktionellt och stödja den specifika arbetskultur, handlingar och förståelser som främjar samspel mellan företaget, de anställda och dess kunder.

Vi kommer rimligtvis minska ställtider genom minimöten, delta i långa svåra workshops, ha ”walk with me” samtal, koncentrera oss indviduellt, använda gemensamma ”war rooms” med mycket mera.

Företag som är framgångsrika kommer investera mer i flexibilitet, system och yta för samverkan och de som inte är framgångsrika kommer säkert ”effektivisera” sig bort från detta svåridentifierade men avgörande synsätt.

Det enda man kan säga med säkerhet är att dagens kontor och arbetsplatser ofta är optimerade för rutinmässigt och generlellt arbete och bidrar säkerligen till företags svårigheter att förstå och hantera framtida organisatoriska behov och förändringar.

– Hur skapar man bra arbetsmiljö?

Genom att möjliggöra för medarbetarna att arbeta på ett meningsfullt sätt med saker som är meningsfulla, i en meningsfull miljö…

– Ge ett exempel på en ny produkt som på ett banbrytande sätt kommer att förändra hur arbetsplatsen ser ut i framtiden.

Dropbox, The Power of X processen, Iphone, IBM’s SSME+D tänkande. (Service sience, management, engineering + design), Den service dominanta logiken. Apple & Google TV, Amazon.com. Och förhoppningsvis massor av andra verktyg och synsätt som är på gång.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: